zoeken
knop: zoek

Groene uitvaart Actueel

Nieuws - 2009
plaatje: Dutch Design Week toont 20 projecten rondom herinneren (Update: nu met foto`s)
DELA inspireert jonge designers

Dutch Design Week toont 20 projecten rondom herinneren (Update: nu met foto`s)

Geplaatst: 16 oktober 2009
plaatje: bulletEindhoven, 15 oktober 2009 - Studenten van de richting Man & Well-Being van Design Academy Eindhoven hebben rondom het thema ‘Herinner me: Hoe wil ik herinnerd worden?’ spraakmakende ontwerpen gemaakt. Zaterdag 17 oktober is de tentoonstelling tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven te zien.
De opdracht werd door tweede-, derde- en vierdejaars studenten uitgevoerd. De vraag hoe de student herinnerd wil worden was het vertrekpunt. De diversiteit aan antwoorden op die vraag was verbluffend. Een kist in de vorm van een duikboot met een periscoop om naar de hemel te kunnen kijken en een lijkwade die als een trouwjapon gekoesterd en hergebruikt kan worden passeerden de revue.


When I wake up – Philip Luschen
Een angst die wellicht velen hebben gehad of nog steeds ervaren: de angst om wakker te worden en erachter te komen dat je opgesloten zit in een grafkist. Deze angst heeft Philip met een gezonde doses humor vertaald in een grafkist in de vorm van een onderzeeboot. De twee kokers in dit schaalmodel (1:8) zorgen ervoor dat hij naar de wereld kan blijven kijken. Met de feloranje replica van zijn hoofd dat zo nu en dan uit de koker steekt, waarschuwt hij de nabestaanden dat hij wakker is.
Foto: Philip Luschen



Uit de ontwerpen blijkt dat het idee van doorgeven en verbondenheid tussen mensen en generaties ook onder jongeren springlevend is. Ze lieten zien dat de tijd, het leven en de dood naadloos bij elkaar aansluiten. Edzo Doeve, directeur van DELA: ‘Wij zijn blij en vereerd, dat wij dit project samen met Design Academy Eindhoven hebben mogen opzetten. Met de samenwerking wilden wij ontwerpers stimuleren te onderzoeken hoe we met inspirerende concepten herinneringen levend kunnen houden. In hun werk komen herinneringen aan gebaren, geluiden en geuren steeds in een eigen vorm naar boven. Ze maken bijvoorbeeld de tijd tastbaar met klokken die een eigen looptijd kennen en een eigen verhaal volgen.’


Heartbeats – Daan van de Zanden
In een betoverende eenvoud heeft Daan een collectie van zes houten mechanische klokken ontworpen en gemaakt die de toeschouwer moeten aanmoedigen het leven te vieren en uiteindelijk de dood te omhelzen als een natuurlijk einde. Elke houten klokwerk heeft een unieke hartslag, een eigen geluid en een origineel mechaniek dat past bij de persoon waar de klok aan gewijd is.
Afgebeeld: de hartslagklok van Tom en Payam, mede-studenten van Daan.
Foto: Daan van der Zanden



Reactie bij ontvanger
Eén van de beoordelingscriteria voor de tentoonstelling was dat het ontwerp niet alleen functioneel was, maar ook een reactie bij de ontvanger moest uitlokken. Hoofd afdeling Man & Well-Being Ilse Crawford: ‘Iedere student maakte voor zichzelf de beslissing of hij of zij het onderwerp vanuit het leven of vanuit de dood wilde benaderen. Maar uiteindelijk lieten alle projecten samen zien hoe belangrijk herinneringen en het erkennen van de dood zijn om optimaal van het leven te kunnen genieten.’


Precious tear – Roos Kuipers
Waardevolle tranen vragen om een waardevol gebaard; niet alle tranen moeten weggegooid worden in een papieren zakdoekje. Roos ontwierp een collectie van sieraden en accessoires om bijzondere tranen op te vangen. Eén van de meest poëtische sieraden in deze collectie is een fragiele glazen ring die de tranen opvangt. De opgevangen tranen blijven bewaard tot ze verdampt zijn en enkel een wit zoutlaagje achterblijft.
Afgebeeld: de kelkvormige opening aan de handgeblazen holle ring (5x5 cm) zorgt ervoor dat tranen makkelijk opgevangen kunnen worden.
Foto: Roos Kuipers



Samenwerking
Coöperatie DELA stimuleert, als ‘Vriend van de Academy’, graag het jonge talent dat hier studeert. Ook het Amerikaanse Time Magazine erkent het niveau en de invloed van het talent dat op de Academy wordt gevormd. Zij riep Design Academy Eindhoven uit tot ‘the School of Cool’, omdat leerlingen hier gevormd worden tot designers van grote invloed. Doeve:’Een selectie van de ontwerpen stelden wij in twee crematoria in het land al tentoon als reizende expositie. Wij zijn zeer vereerd dat deze selectie nu ook tijdens de Dutch Design Week te bezichtigen is.’


Nieuwsgierig?
De expositie ‘herinner me’ is tijdens de Dutch Design Week te zien in het gebouw deWitteDame, Emmasingel 14, 5611 AZ Eindhoven. Het gebouw is open van zaterdag 17 13.00 t/m zondag 25 oktober tot 18 uur. Op 17 oktober opent de tentoonstelling om 13.00 uur. Op donderdag 22 en vrijdag 23 oktober is het gebouw open van 11 tot 22 uur.

Over DELA
Ruim 100 vestigingen, zo’n 1.000 medewerkers en 3 miljoen verzekerden maken de coöperatieve ledenorganisatie Draagt Elkanders Lasten (DELA) marktleider in de Benelux. DELA helpt mensen al 70 jaar tegen een eerlijke prijs met repatriëring, opvang, begrafenis, crematie, nazorg en financiële diensten op deze terreinen. Nabestaanden waarderen de dienstverlening met een negen. DELA heeft het Keurmerk Uitvaartzorg en na een vergelijkend onderzoek van de Consumentenbond kwam de Natura Uitvaartverzekering van DELA als beste uit de bus. Sinds 2006 is DELA hoofdsponsor van het Nationaal Dames Volleybalteam.

Over de richting Man & Well-being
We leven in een welvarende maatschappij in het Westen. Er is een nieuwe verdeling ontstaan tussen wonen en werken, tussen werken en vrije tijd. Al die ontwikkelingen hebben geleid tot een groter bewustzijn van de kwaliteit van leven. We kunnen ons letterlijk omringen met vrijwel alle gewenste producten en diensten. Maar wat zorgt ervoor dat we ons ook werkelijk goed voelen? Wat maakt dat de mens zich ‘thuis’ voelt in zijn omgeving, ‘thuis’ voelt bij de dingen waarmee hij zich omgeeft? De ontwerpafdeling man & Well-Being verbindt vorm met de manier waarop wij de wereld om ons heen ervaren: emotioneel, lichamelijk, zintuiglijk en onderbewust. Studenten van de afdeling Man & Well-Being combineren hun ‘koele’ hoofd met een ‘warm’ hart; “Form Follows Feeling” is hun mantra. Hun streven is om vormgeving te verfijnen zodat het het beste naar voren haalt in hen als mens. Ze passen hun verfijnde bewustzijn en hun subtiele begrip van de menselijke ervaring toe op meerdere vlakken: van smaak tot aanraking, van gezondheidszorg tot zelfzorg en van poëzie tot technologie, kortom, op het dagelijks leven.
terug naar overzicht